torsdag 18 april 2013

Boktips

Hej! Jag heter Tilde och jag är prao här på Värnamo Stadsbibliotek. Jag vill dela med mig av ett boktips på en bok som har titeln; Räcker det om jag älskar dig? av Katarina Von Bredow.



                   Räcker det om jag älskar dig?
                                Av Katarina Von Bredow


Boken handlar om nittonåriga Fanny. Fanny har en pojkvän Johan som kallas också för Mister Perfekt för att han var skolans populäraste kille när han gick i nian. Fanny vill flytta ihop med Johan lite för mycket, medans Johan tycker att han har det bra som det är. Detta leder ofta till bråk och det är alltid Johan som får sin vilja fram, men Fanny tjatar fortfarande om det. Samtidigt så har deras relation bryts ned lite, eftersom att en dag märker Fanny att han ljuger när hon frågar honom om vad han gör på helgerna. Fanny har det inte så bra hemma heller. Hennes mamma är alkohist och gömmer flaskor bakom böcker. Också i skolan har hon bekymmer då hennes bästa vän Alexandra, som känner henne utantill, kan inte lita på henne, då hon vägrar berätta för henne när hon frågar. Mitt i allt så får hon hjälp av en lärare på skolan, Finn Beckström. Finn kan hon prata med om allting, särskilt om problem med pojkvännen och om mammans alkoholproblem. Hon och Finn får en vänskaplig relation som sedan leder in på någonting annat, då Johan visar sig ha varit otrogen med hennes vän Sanna. Hennes framtidsplaner går inte som planerat.

Jag tycker att denna bok var bra för att den var väldigt bra skriven och det var en bok som man sträckläste. Men också för att jag ser att den här boken faktiskt kan hjälpa om man går igenom samma sak som Fanny.


Boken finns att låna på ungdomsavdelningen.

Inga kommentarer: