onsdag 20 februari 2013

Boktips av praktikanten

Jag har läst Anne Franks dagbok. ( Lättläst bok).




Den var bra. Det var coolt av henne att skriva hur de hade det i sitt gömställe. De ville inte åka till koncentrationslägret för de hade hört massor av elände där. I boken finns det några bilder på hennes familj, på henne, gårdshusets lager och lite annat med. Det var lagom med text.

Hon skrev inte varje dag. Det hoppade med datumen så det var lite jobbig, för man ville veta vad hon gjorde alla sina dagar i gömstället.

Hon var 13 år när hon började skriva i sin dagbok. Hon bodde i Tyskland sen flyttade de till Holland. Hon hade en mamma Edith, pappa Otto och storasyster Margot.

Hon och hennes familj gillade inte Hitler och nazisterna. Hon berättade att de måste har en gulvit stjärna på axeln. De fick hjälp av Kraler, Koophuis, Miep och Elli för att gömma sig.

I gömstället hade de radio så de visste vad som hände utanför gårdshuset. De var räddad för att bli upptäckta av polisen och nazisterna. Hon berättade att det var förbjudet att ha radio, då blev jag förvånad när jag läste det. De var gömda från 1942-1944.

Det sorgliga delen jag läste var att hon dog i mars 1945 i koncentrationslägret Bergen-Belsen innan kriget slutade. Hon ville börja skolan.

Jag tycker den var spännande och sorgligt på samma gång. Det var mycket man fick reda på om nazisterna och den dumme Hitler. Vad jobbigt judarna hade i den tiden. Lite faktabok kan man säga.

Jag ge den 8 ½ poäng.

Av: Sandra Jensen.

Inga kommentarer: